تعاریف شاخص های آماری (4)

  • شاخص کل قیمتی مصرف‌کننده :

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، یکی از مهمترین شاخص‌های قیمتی محسوب می‌شود و به‌عنوان نماگری برای سنجش نرخ تورم و قدرت خرید پول داخلی می‌باشد. از این شاخص برای طراحی برنامه‌های رفاهی و تأمین اجتماعی، تعدیل مزد و حقوق و تنظیم قراردادهای دو جانبه استفاده می‌شود.

برای مشاهده آمار های کلان اقتصادی اینجا کلیک نمایید.


بورس

  • شاخص کل:

“شاخص کل میانگین وزنی نسبت‌های قیمتی سهام با وزنی برابر ارزش سهام در زمان پایه که با توجه به شاخص قیمتی لاسپیرز به صورت زیر محاسبه می‌شود:
100*(ارزش پایه سهام/ارزش جاری سهام) = شاخص کل.
این شاخص نسبت به سود تقسیمی تعدیل می‏‌شود.”

  • شاخص شناور آزاد:

شاخص کل میانگین وزنی نسبت‌های قیمتی سهام با وزنی برابر ارزش سهام در زمان پایه که با توجه به شاخص قیمتی لاسپیرز بدست آمده و نسبت به سود تقسیمی تعدیل می‏‌شود. در حالیکه شاخص شناور آزاد شاخصی است که وزن آن مطابق با سهام شناور آزاد موجود در بازار تعیین می‏‌گردد.

  • شاخص بازار اول:

شاخص بازار اول شاخصی است که بازدهی کل شرکت‏‌های پذیرفته‏ شده در بازار اول بورس تهران را نشان می‌‏دهد.

  • شاخص بازار دوم:

شاخص بازار دوم شاخصی است که بازدهی کل شرکت‌های پذیرفته ‏شده در بازار دوم بورس تهران را نشان می‌دهد.

  • شاخص مالی:

شاخص مالی عبارت است از میانگین وزنی نسبت‌های قیمتی سبد سهام شرکت‌های فعال در بخش‌های مالی (شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و …) با وزنی برابر ارزش سهام آن‌ها در زمان پایه.

  • شاخص صنعت:

شاخص صنعت عبارت است از میانگین وزنی نسبت‌های قیمتی سبد سهام شرکت‌های فعال در بخش‌های صنعتی با وزنی برابر ارزش سهام آن‌ها در زمان پایه.

  • شاخص 50 شرکت فعال‌تر:

این شاخص نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت 50 شرکت فعال‌تر بورس تهران است که با روش میانگین موزون محاسبه می‌شود. معیارهای انتخاب که در دوره‌های سه ماهه صورت می‌گیرد، تعداد روز‌های داد و ستد شرکت‌ها و میزان نقدشوندگی است.

  • شاخص میانگین ساده 50 شرکت فعال‌تر:

این شاخص نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت 50 شرکت فعال‌تر بورس تهران است که با دو روش میانگین ساده حسابی و موزون محاسبه می‌شود. معیارهای انتخاب، که در دوره‌های سه ماهه صورت می‌گیرد، تعداد روز‌های داد و ستد شرکت‌ها و میزان نقدشوندگی است.

  • شاخص 30 شرکت بزرگ:

شاخص 30 شرکت بزرگ، شاخصی است که به‌صورت میانگین وزنی و براساس سهام شناور آزاد محاسبه می‌شود و عملکرد 30 شرکت بزرگ پذیرفته ‌شده در بورس تهران را اندازه‌گیری می‌کند.

  • شاخص قیمت:

“شاخص قیمت سهام میانگین وزنی نسبت‌های قیمتی سهام با وزنی برابر ارزش سهام در زمان پایه که با توجه به شاخص قیمتی لاسپیرز به صورت زیر بدست می‌آید:
100*ارزش پایه سهام/ارزش جاری سهام=شاخص قیمت.”

  • ارزش بازار – بورس:

مجموع حاصل ضرب آخرین قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در تعداد سهام منتشر شده آن‌ها می‌باشد.

  • نسبت P به E:

معیاری است که درآمد سالانه یک سهم را با قیمت بازار آن مقایسه می‌کند و از تقسیم قیمت بازار به درآمد یک سهم به دست می‌آید.

  • تعداد معامله – بورس:

تعداد دفعات معاملات سهام طی یک دوره زمانی مشخص را نشان می‌دهد.

  • ارزش معامله – بورس:

ارزش کل سهام معامله شده طی یک دوره زمانی مشخص را نشان می‌دهد.

  • ارزش معاملات برخط:

معاملات آنلاین به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که در آن سرمایه‌گذاران به طور مستقیم سفارش‌های مبادله اوراق بهادار را از طریق کانال‌های ارتباطات الکترونیکی شامل اینترنت و تلفن همراه وارد می‌کنند. این فرآیند به طور کامل خودکار بوده و سفارش‌ها بعد از انجام کنترل‌های لازم در شرکت کارگزاری به صورت خودکار به سیستم معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران برای انجام معامله ارسال می‌شود.

  • حجم معاملات برخط:

معاملات آنلاین به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که در آن سرمایه‌گذاران به طور مستقیم سفارش‌های مبادله اوراق بهادار را از طریق کانال‌های ارتباطات الکترونیکی شامل اینترنت و تلفن همراه وارد می‌کنند. این فرآیند به طور کامل خودکار بوده و سفارش‌ها بعد از انجام کنترل‌های لازم در شرکت کارگزاری به صورت خودکار به سیستم معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران برای انجام معامله ارسال می‌شود.

برای مشاهده آمار های بورس اینجا کلیک نمایید.



« منبع آمار، داخل فایل نوشته شده است»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *