تعاریف شاخص های آماری (2)

 

  • صادرات غیرنفتی – مقدار:

مقدار صادرات غیرنفتی در مدت زمان مشخص که توسط گمرک ج.ا.ا ثبت و اعلام می‌گردد،

  • میعانات گازی – مقدار:

مقدار صادرات میعانات گازی را در مدت زمان مشخص نشان می‌دهد. ارقام تجمعی می باشند.

  • پتروشیمی – مقدار:

مقدار صادرات محصولات پتروشیمی را در مدت زمان مشخص نشان می‌دهد. ارقام تجمعی می‌باشند.

  • گاز طبیعی – مقدار:

مقدار صادرات گاز طبیعی را در مدت زمان مشخص نشان می‌دهد. ارقام تجمعی می‌باشند. آمار تجارت خارجی کشور در حوزه صادرات، طی سنوات قبل در دو بخش صادرات غیرنفتی با احتساب و همچنین بدون احتساب میعانات گازی اعلام می‌گردید. از آن جایی که در سال‌های قبل برای این کالا (میعانات گازی) ردیف تعرفه مجزا و مستقلی وجود نداشت، لذا با شرح «گازهای طبیعی مایع شده» به همراه سایر گازها، ذیل ردیف تعرفه 27111190 اظهار می‌شد. با عنایت به اینکه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1395، برای نخستین بار ردیف تعرفه مجزایی با کد 27090010 جهت «میعانات گازی» منظور گردیده، لذا از ابتدای سال 1395، صادرات دو کالای «گازهای طبیعی مایع شده» و «میعانات گازی» به‌صورت مجزا و هر یک در ذیل کد تعرفه مختص به خود منظور می‌گردد. از طرفی با توجه به اینکه کد تعرفه مربوط به گاز طبیعی در گروه کالایی «پتروشیمی» قرار دارد، لذا جهت شفاف‌سازی بیشتر و نشان دادن مقایسه میزان صادرات این کالا در سال 1395 و مدت مشابه سال گذشته، این کالا از ردیف گروه کالایی پتروشیمی خارج و در ردیف جداگانه‌ای، آورده شده است.

برای مشاهده آمار های انرژی اینجا کلیک نمایید.


  • هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی :

در نظام حساب‌‏های ملی، هزینه‌های مصرفی نهایی خصوصی عبارت است از ارزش کالاها و خدماتی که خانوارها و موسسات غیرانتفاعی خصوصی در خدمت خانوارها به منظور ارضای نیازهای فردی یا جمعی مصرف می‌نمایند و استفاده از آن‌ها منجر به تولید کالاها و خدمات دیگر نگردد. هزینه‌های مصرفی خصوصی شامل هزینه‌های مصرفی خانوارهای کشور (به تفکیک شهری و روستایی) و هزینه‌های مصرفی موسسات غیرانتفاعی خصوصی در خدمت خانوارها است. هزینه‌های مصرفی نهایی خانوارها عبارت است از ارزش خرید کالاهای جدید اعم از بادوام، کم دوام، بی‌دوام و خدمات در یک دوره حسابداری (معمولاً یکسال) منهای خالص فروش کالاهای دست دوم و فرسوده. هزینه‌های مصرفی نهایی موسسات غیرانتفاعی خصوصی عبارت است از ارزش کالاها و خدمات تولید شده در حساب جاری این موسسات که مورد مصرف نهایی موسسات مذکور قرار گرفته باشد. هزینه‌های مصرفی نهایی موسسات غیرانتفاعی از تفاضل ارزش تولید ناخالص و ارزش فروش کالاها و خدمات تجاری این موسسات بدست می‌آید.

  • هزینه‌های مصرف نهایی بخش دولتی :

هزینه‌های مصرفی نهایی دولتی برابر است با پرداخت واحدهای دولتی بابت جبران خدمات کارکنان و خرید (یا تحصیل) کالاها و خدمات مصرف‌شدنی اداری منهای فروش کالاها و خدمات تولید شده توسط واحدهای دولتی به بخش خصوصی و موسسات اقتصادی به علاوه استهلاک سرمایه‌های ثابت. هزینه‌های مصرفی نهایی دولتی شامل هزینه‌های دولت مرکزی، شهرداری‌ها و سازمان تأمین اجتماعی است.

  • تشکیل سرمایه ثابت ناخالص :

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص عبارت است از هزینه خریداری (یا ارزش تولید به حساب خود) کالاهای سرمایه‌ای توسط بخش خصوصی، تولیدکنندگان خدمات دولتی و تولیدکنندگان خدمات خصوصی غیرانتفاعی در خدمت خانوارها منهای خالص فروش کالاهای سرمایه‌ای دست دوم و قراضه در طول یک دوره حسابداری (معمولاً یک سال). کالاهای سرمایه‌ای، کالاهای نهایی و بادوامی می‌باشند که در تولید کالاها و خدمات جدید به کار برده شده و عمر اقتصادی و مورد انتظار آن‌ها بیش از یک سال است. در نظام حساب‌های ملی ایران برآورد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به صورت مجزا در زمینه «ماشین‌آلات و لوازم کسب و کار» و «ساختمان» صورت می‌گیرد. در هر یک از این زمینه‌ها نیز اقلام به تفکیک دولتی و خصوصی ارایه می‌شود.

  • تغییر در موجودی انبار :

تغییر در موجودی انبار معادل است با افزایش یا کاهش ارزش موجودی کالاهای کشور در پایان سال نسبت به ارزش موجودی‌ها در آغاز سال.

  • خالص صادرات کالاها و خدمات :

صادرات و واردات کالاها و خدمات به صادرات و واردات کلیه کالاها و خدمات تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی مقیم یک کشور با دنیای خارج اطلاق می‌گردد. کالاها و خدمات تجاری شامل صادرات و واردات مال‌التجاره، خدمات حمل و نقل، ارتباطات، گردشگری، آموزش، بهداشت و سایر خدمات غیرعامل و بیمه می‌باشد. مابه‌التفاوت ارزش کل صادرات از ارزش کل واردات، خالص صادرات کالاها و خدمات می‌باشد.

  • اشتباهات آماری :

در نظام حساب‌های ملی ایران ما به‌التفاوت تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار و مجموع اجزای هزینه ناخالص داخلی، تحت عنوان اشتباهات آماری آورده می‌شود.

  • هزینه ناخالص داخلی :

هزینه ناخالص داخلی عبارت است از ارزش بازاری کلیه کالاها و خدماتی که در قلمرو داخلی اقتصاد توسط تولیدکنندگان مقیم تولید می‌شوند. بر اساس روش هزینه، هزینه ناخالص داخلی از حاصل جمع هزینه‌های مصرفی نهایی خصوصی، هزینه‌های مصرفی نهایی دولتی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، تغییر در موجودی انبار، خالص صادرات و واردات و اشتباهات آماری بدست می‌آید.

  • خالص درآمد عوامل تولید از خارج :

خالص درآمد عوامل تولید از خارج حاصل موازنه دریافت‌ها بابت درآمد نیروی کار و سرمایه‌‌های اشخاص مقیم کشور از خارج و پرداخت‌ها بابت جبران نیروی کار و سرمایه اشخاص غیرمقیم به خارج می‌باشد. معمولاً دریافت‌ها و پرداخت‌های فوق‌الذکر به تفکیک درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری و خدمات عامل به ترتیب در ستون بستانکار و بدهکار موازنه پرداخت‌های کشور ثبت می‌گردد.

  • استهلاک سرمایه‌های ثابت :

استهلاک (مصرف) سرمایه‌های ثابت در واقع ذخیره استهلاک سرمایه‌های واقعی در اقتصاد ملی است و نشان‌دهنده برآوردی از کهنگی، فرسودگی، تخریب و بطور کلی کاهش ارزش سرمایه فیزیکی است که قابل تخصیص به سال مالی مورد نظر می‌باشد.

  • خالص مالیات‌های غیرمستقیم :

خالص مالیات‌های غیرمستقیم معادل است با مالیات‌های غیرمستقیم منهای کمک‌های مالی دولت به تولیدکنندگان. مالیات غیرمستقیم مالیاتی است که از طرف واحدهای اقتصادی پرداخت می‌شود و در قیمت بازار کالاها و خدمات منعکس می‌گردد. این نوع مالیات که معمولاً بر تولید، توزیع، فروش و یا خرید توسط تولیدکنندگان کالاها و خدمات وضع می‌گردد، به هزینه تولید اضافه شده و در نتیجه از مصرف‌کننده نهایی اخذ می‌گردد.

  • درآمد ملی (قیمت جاری):

درآمد ملی از حاصل جمع درآمدهای مربوط به عامل کار و درآمدهای حاصل از مالکیت که در تولید کالاها و خدمات مشارکت داشته‌اند بدست می‌آید. به بیانی دیگر درآمد ملی عبارت است از کلیه درآمدهای ایجاد شده و نه لزوماً دریافت شده توسط افراد و موسسات مقیم یک کشور در یک دوره مشخص. درآمد ملی از دو طریق قابل برآورد می‌باشد. نخست روش مستقیم که بر مبنای آن درآمد ملی از جمع جبری انواع درآمدهای افراد و موسسات قبل از کسر مالیات بر سود بدست می‌آید. بر اساس روش دوم درآمد ملی به قیمت پایه از طریق غیرمستقیم و با کسر خالص مالیات‌های غیرمستقیم و استهلاک سرمایه‌های ثابت از تولید ناخالص ملی به قیمت بازار حاصل می‌شود.

  • هزینه (تولید) ناخالص ملی به قیمت بازار (قیمت جاری):

هزینه (تولید) ناخالص ملی به قیمت بازار (به قیمت جاری) پس از افزودن خالص درآمد عوامل تولید از خارج به هزینه ناخالص داخلی حاصل می‏‌شود.

برای مشاهده آمار های حساب های ملی ایران اینجا کلیک نمایید.


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *