تعاریف شاخص های آماری (3)

  • پرداخت اعتبارات هزینه‌ای:

اعتباراتی است که برای تأمین هزینه‌های جاری دستگاه‌های دولتی و همچنین هزینه نگهداشت سطح فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دولت در استان بر اساس موافقتنامه مبادله شده دستگاه استانی با سازمان برنامه و بودجه استان پیش‌بینی و پرداخت می‌شود.

  • تملک دارایی‌های سرمایه‌ای:

اعتباراتی که برای تأمین هزینه‌های طرح‌های عمرانی دستگاه‌های دولتی استان و نیز پروژه‌های عمرانی استانی که بر اساس موافقتنامه مبادله شده دستگاه استانی با سازمان برنامه و بودجه استان پیش‌بینی و پرداخت می‌شود.

برای مشاهده آمار های مالی دولت اینجا کلیک نمایید.


  • گروه کشاورزی:

گروه کشاورزی مجموعه فعالیت‌های زراعی، دامپروری و شکار، جنگلداری، ماهیگیری و خدمات کشاورزی را شامل می‌شود. در طبقه‌بندی نظام حساب‌های ملی ایران متغیرهای اساسی مربوط به مجموعه این فعالیت‌ها در پنج بخش زراعت، دامپروری و شکار، ماهیگیری، جنگلداری و خدمات کشاورزی مورد برآورد و محاسبه قرار می‌گیرد.

  • گروه نفت :

گروه نفت و گاز شامل استخراج، بهره‌برداری و تصفیه نفت خام، استحصال گاز طبیعی و تولید فرآورده‌های نفتی است. در سیستم محاسبات ملی کشور فعالیت‌های مربوط به گروه نفت در دو بخش جداگانه «استخراج و صادرات نفت خام و گاز» و «پالایش مواد نفتی» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • گروه صنایع و معادن:

گروه صنایع و معادن شامل فعالیت‏‌های تولیدی در بخش‏‌های «معدن»، «صنعت»، «تولید و انتقال و توزیع نیروی برق»، «تصفیه و توزیع گاز طبیعی و گاز مایع»، «جمع‌‏آوری و تصفیه و توزیع آب» و «فعالیت‏‌های ساختمانی مشتمل بر احداث و توسعه ساختمان‏‌های مسکونی، غیرمسکونی و نیز احداث و توسعه راه‏‌ها، تونل‌‏ها، کانال‌‏ها، فرودگاه‌‏ها، بنادر و امور ساختمانی مشابه» می‏‌باشد.

  • گروه خدمات :

گروه خدمات شامل فعالیت‏‌های خدماتی دربخش‌های «بازرگانی، رستوران و هتلداری»، «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «خدمات موسسات پولی و مالی»، «خدمات مستغلات و خدمات حرفه‌ای و تخصصی»، «خدمات عمومی» و «خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی» می‏‌باشد.

  • تولید (درآمد) ناخالص ملی به قیمت بازار (قیمت جاری):

تولید (درآمد) ناخالص ملی به قیمت بازار، به قیمت‌های جاری از حاصل جمع تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و خالص درآمد عوامل تولید از خارج و خالص مالیات‌های غیرمستقیم به دست می‌آید

  • کارمزد احتسابی:

در نظام حساب‏‌های ملی سازمان ملل متحد ارزش تولید خدمات بانکی از حاصل جمع کارمزد واقعی دریافتی بانک‌‏ها و کامزد احتسابی بدست می‌آید. ارزش احتسابی خدمات بانک‏‌ها معادل درصدی از خالص سود بانکی دریافتی (سود دریافتی منهای سود پرداختی) فرض می‌‏شود. درصد مورد اشاره معادل است با نسبت سپرده‏‌های نزد شبکه بانکی به مجموع سپرده‏‌ها و سرمایه بانک‌‏ها. به عبارت دیگر بخشی از خالص سود دریافتی شبکه بانکی که حاصل واسطه‏‌گری مالی بانک‌‏ها بوده است (از محل سپرده‏‌های نزد بانک‌‏ها حاصل شده است) همراه با کارمزد واقعی دریافتی بانک‌‏ها به‌عنوان جبران خدمات ارائه شده توسط بانک‌‏ها تلقی می‌‏شود. در جداول نهایی حساب‏‌های ملی ایران، بر اساس توصیه سیستم حساب‌‏های ملی، ارزش احتسابی خدمات بانکی نهایتاً به‌عنوان هزینه واسطه یک بخش مجازی تلقی می‌‏شود که دارای ارزش افزوده‏‌ای منفی است و قدر مطلق آن معادل کارمزد احتسابی می‏‌باشد و لذا ارزش تولید این بخش مجازی مساوی صفر خواهد بود.

  • تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه :

تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه برابر است با مجموع ارزش افزوده ناخالص ایجاد شده توسط کلیه تولیدکنندگان مقیم در قلمرو داخلی اقتصاد به قیمت پایه. ارزش افزوده ناخالص به قیمت پایه برابر است با ارزش ستانده به قیمت پایه منهای مصرف واسطه به قیمت خریداران.

  • تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بدون نفت:

تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بدون نفت عبارت است از تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه منهای ارزش افزوده گروه نفت.

  • خالص درآمد عوامل تولید از خارج :

خالص درآمد عوامل تولید از خارج حاصل موازنه دریافت‏ها بابت درآمد نیروی کار و سرمایه‌های اشخاص مقیم کشور از خارج و پرداخت‏ها بابت جبران نیروی کار و سرمایه اشخاص غیرمقیم به خارج می‏باشد. معمولاً دریافت‏ها و پرداخت‏های فوق‏الذکر به تفکیک درآمدهای حاصل از سرمایه‏ گذاری و خدمات عامل به ترتیب در ستون بستانکار و بدهکار موازنه پرداخت‏های کشور ثبت می‌گردد.

  • خالص مالیات‌های غیرمستقیم :

خالص مالیات‌‏های غیرمستقیم معادل است با مالیات‌‏های غیرمستقیم منهای کمک‏‌های مالی دولت به تولیدکنندگان. مالیات غیرمستقیم مالیاتی است که از طرف واحدهای اقتصادی پرداخت می‌‏شود و در قیمت بازار کالاها و خدمات منعکس می‌گردد. این نوع مالیات که معمولاً بر تولید، توزیع، فروش و یا خرید توسط تولیدکنندگان کالاها و خدمات وضع می‌گردد، به هزینه تولید اضافه شده و در نتیجه از مصرف‏کننده نهایی اخذ می‌گردد.

  • استهلاک سرمایه‌های ثابت :

استهلاک (مصرف) سرمایه‌های ثابت در واقع ذخیره استهلاک سرمایه‌های واقعی در اقتصاد ملی است و نشان دهنده برآوردی از کهنگی، فرسودگی، تخریب و بطور کلی کاهش ارزش سرمایه فیزیکی است که قابل تخصیص به سال مالی مورد نظر می‌باشد.

  • درآمد ملی (قیمت جاری):

درآمد ملی از حاصل جمع درآمدهای مربوط به عامل کار و درآمدهای حاصل از مالکیت که در تولید کالاها و خدمات مشارکت داشته‌اند بدست می‌آید. به بیانی دیگر درآمد ملی عبارت است از کلیه درآمدهای ایجاد شده و نه لزوماً دریافت شده توسط افراد و موسسات مقیم یک کشور در یک دوره مشخص. درآمد ملی از دو طریق قابل برآورد می‌باشد. نخست روش مستقیم که بر مبنای آن درآمد ملی از جمع جبری انواع درآمدهای افراد و موسسات قبل از کسر مالیات بر سود بدست می‌آید. بر اساس روش دوم درآمد ملی به قیمت پایه از طریق غیرمستقیم و با کسر خالص مالیات‌های غیرمستقیم و استهلاک سرمایه‌های ثابت از تولید ناخالص ملی به قیمت بازار حاصل می‌شود.

برای مشاهده آمار های کلان اقتصادی کشور اینجا کلیک نمایید.


 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *